Monday, December 15, 2008

Menyelamatkan komputer dengan Mengurangkan Serangan VIRUS tanpa Anti Virus

I. Langkah Pertamanya adalah:
“Gantilah bentuk icon-icon yang sering di tiru oleh virus .”
Maksudnya disini adalah kita dapat membezakan diantara icon fail virus dan juga icon fail yang biasa kita buka.Fenomena ini membolehkan pengguna mengetahui samada virus komputer itu masuk melalui flashdisk atau peralatan disk removable yang lainnya. Keadaan ini akan nampak berbeza tampilan explorer komputer kita nantinya. Sehingga dapat mencegah kita untuk tidak mengaktifkan virus tersebut dan kita boleh menghapusnya sebelum menyebar atau menjangkiti komputer kita.



Gambarajah diatas menunjukan perbezaan antara file VIRUS dan file asli, kemungkinan kita akan menekannya / mengaktifkannya kerana kita berfikir itu adalah file word.

Gambarajah dibawah ini adalah screenshot tampilan di explorer setelah kita mengganti/mengubah bentuk ikon file dokumen word.




Gambarajah di atas dapat kita lihat perbezaan sebenar diantara file VIRUS dan file asli. Disini kita lihat file document word (*.doc & *.rtf) telah diganti dengan icon yang lain maka apabila kita menemui file yang iconnya masih seperti yang sebelum diganti maka itu adalah virus, jadi langkah untuk menyelamatkan keadaan kita patut hapuskan sahaja virus tersebut.

No comments:

Post a Comment